Snart lagkrav på e-faktura – är du förberedd?

Från den 1 april blir det obligatoriskt med e-faktura för alla som skickar fakturor till offentlig sektor.  Men vad innebär det? Vi reder ut begreppen.

I juni 2018 fattade regeringen beslut om att företagare ska skicka e-fakturor till offentlig sektor, men också att offentlig sektor ska kunna ta emot e-fakturor. Anledningen till skiftet är att regeringen anser att det är det bästa för samhällsekonomin och miljön. De digitala fakturorna ska följa EU-standard och en inskannad faktura är inte en giltig elektronisk faktura.

Hur kan du som leverantör förbereda dig?

Är du en leverantör till offentlig sektor måste du skicka fakturor som följer den nya standarden. Om du som företagare inte följer de nya bestämmelserna, trots flera påminnelser, riskerar du vite.  För att kunna förbereda dig är det alltså viktigt att du har koll på att ditt system stödjer elektroniska fakturor för offentlig sektor.

Hur kan Invoice Finance hjälpa dig och ditt företag?

Om du väljer att använda dig av Invoice Finance som faktueringspartner är du säker på att du och ditt företag kommer att följa de nya kraven på elektronisk faktura. Våra system har stöd för att skicka ut digitala fakturor som följer de nya direktiven och du som företagare kan låta oss på Invoice Finance sköta faktureringen åt dig!

 

Vi på Invoice Finance har arbetat med fakturaköp under många år. Bland våra uppdragsgivare finns företag inom de flesta branscher, företag som vi har ett nära och långsiktigt samarbete med. Vill du veta mer om oss och hur vi kan bistå ditt företag är du välkommen att kontakta oss!