Tre råd som förbättrar det nystartade företagets likviditet

För nystartade företag kan likviditeten många gånger vara ett bekymmer. Från det att jobbet är gjort och fakturan skickad kan det dröja mellan 30 och 90 dagar innan pengarna finns på kontot. Det är lång tid samtidigt som bolagets löpande utgifter – löner, skatter, lokalhyror och annat – ska betalas.

Ett sätt att få betalt så snabbt som möjligt är att sälja det egna företagets fakturor till ett factoringbolag, alltså ett företag som erbjuder sig att köpa dina fakturor. Fördelarna är flera:

1. Ökad likviditet!

Du får betalt redan när du säljer dina fakturor. Oftast inom 24 timmar eller två arbetsdagar. Med en god likviditet i företaget minskar du behovet av att ta företagslån.

2. Minskad administration!

I alla företag är det viktigt att arbete och tid läggs på rätt saker – att skaffa nya kunder och uppdrag som genererar intäkter. Detta är särskilt viktigt för den som är nyetablerad på marknaden. Genom försäljning av dina fakturor slipper du en stor del av det tidsödande administrativa arbetet som det innebär att kontrollera att fakturor verkligen betalts, skicka påminnelser och i värsta fall driva ärenden till inkasso.

3. Minskad kreditrisk!

Genom att använda sig av företag som erbjuder fakturaköp garderar du dig mot risken att kunden inte vill eller kan betala. Fakturan är ju redan såld till factoringbolaget som därmed också tar över kreditrisken.

Vi på Invoice Finance har arbetat med fakturaköp under många år. Bland våra uppdragsgivare finns företag inom de flesta branscher, företag som vi har ett nära och långsiktigt samarbete med. Vill du veta mer om oss och hur vi kan bistå ditt företag är du välkommen att ringa 040-39 68 20 eller besöka vår hemsida.